کشکول پورتال جامع شامل خبر، سرگرمی، روانشناسی، زناشویی، مد، دکوراسیون، اشپزی، پزشکی و ....
برای تصمیم گیری بهتر این موارد لازمند
دو شنبه 7 خرداد 1394 ساعت 8:4 | بازدید : 164 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

تصمیم گرفتن

تصمیم ها مسیر زندگی ما را عوض می کنند

 

تصمیم ها مسیر زندگی ما را عوض می کنند و به همین خاطر است که اهمیت زیادی دارند. یک تصمیم درست می تواند آدمی را به اوج برساند و یک تصمیم غلط می تواند تمام تلاش هایش را بر باد دهد. اگر دوست دارید در زندگی تان تصمیم های درستی بگیرید و احتمال اشتباه کردن را تا حد زیادی کم کنید، بد نیست نگاهی به نتایج تحقیقات علمی انجام شده در حوزه روان شناسی بیندازید و از آنها استفاده کنید.

تو تصمیم بگیر و به تاخیر انداز!
دیده اید بعضی ها عادت دارند هرچیزی را که به آنها می گویید، بی جواب نگذارند و سریع یک جوابی بدهند؟ اینها آدم هایی هستند که معمولا تصمیم های خوبی هم نمی گیرند. چون همچنان به سریع جواب دادن و سریع تصمیم گرفتن عشق می ورزند! برای اطلاع این دست از دوستان عرض می کنیم موقعی که قرار است تصمیم بگیرید، البته تصمیماتی که فوریت ندارند، باید صبر داشته باشید و بلافاصله این کار را انجام ندهید.

تحقیقاتی که در مجله PLOSone منتشر شده، نشان داده اند حتی یک مکث کوچک قبل از تصمیم گرفتن هم باعث می شود تصمیم بهتری گرفته شود! بعضی از تصمیم ها هم نیاز به چند روز فکرکردن دارند و یک لحظه مکث برای شان کافی نیست و این شما هستید که باید فوریت و اهمیت این تصمیمات را درک کرده و برای شان برنامه ریزی کنید. یکی دیگر از نتایج جالب تحقیقات انجام شده در زمینه تصمیم گیری هم خوابیدن است!

بعضی وقت ها و درست زمانی که هیچ ایده ای ندارید باید چه کار کنید، یک چرت کوتاه هم می تواند باعث بازشدن دریچه های تازه ای به سمت ذهن شما شود و به گرفتن تصمیم بهتری بینجامد! پس دفعه بعد که قرار شد یک تصمیم اساسی بگیرید به جای اینکه سریع بگیویید نه یا بله، خوب گوش کنید، خوب فکر کنید و خوب مکث کنید و برای خودتان زمان بخرید.

هوش هیجانی بالا یا پایین؟

تصمیم گیری بهتر

افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند،تصمیم های بهتری می گیرند

 

علاوه بر آی کیو IQ یک هوشی هم هست به اسم EQ که همان هوش هیجانی است. محققان دانشگاه تورنتو متوجه شده اند افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند نسبت به کسانی که EQ پایین تری دارند، می توانند تصمیم های بهتری بگیرند. دلیلش هم این است که این افراد می توانند وجوه مختلف قضیه را از هم متمایز کنند واسترس و اضطراب مربوط بهمسائل دیگر را وارد قضیه تصمیم گیری شان کنند.

در حالی که این قضایا هیچ ربطی به هم ندارند. برای مثال کسی که هوش هیجانی بالای داشته و در حال تجربه یک مشکل خانوادگی باشد و همزمان برایش خواستگار هم پیدا شود، مسئله مشکلات خانوادگی را از کلیت موضوع ازدواج جدا می کند و به قضیه ازدواج به صورت مجزا و بدون دخالت دادن استرس های خانواده اش نگاه خواهدکرد، اما شخصی که هوش هیجانی پایینی داشته باشد، در مورد این مسئله طور دیگری عمل کرده و می گذارد همه چیز با هم ترکیب و مانع تصمیم گیری او شوند. خبر خوب اینکه افراد گروه دوم نسبت به عملکرد اشتباه شان آگاه هستند و به صورت ناخودآگاه می دانند نباید مسائل بی ربط را به هم ربط بدهند و کافی است این آگاهی را به سطح خودآگاه شان منتقل کنند که بتوانند تصمیمات بهتری بگیرند.

استرس چی کارش می کنه؟
دانشمندان یک تحقیق خیلی جالب انجام داده اند و متوجه شده اند استرس می تواند روی نحوه تصمیم گیری آدم ها تاثیر بگذارد، البته تاثیر مثبت! آزمایشی که برای اثبات این مسئله انجام شده هم در نوع خودش جالب بوده. یکی از دست های شرکت کنندگان در طول مدت کوتاهی از تحقیق، داخل ظرف آب یخ قرار داشته و افراد محقق در همین حین از آنها می خواستند تصمیم گیری کنند. جالب است که در شرایط استرس زای چالش ظرف آب یخ، افراد با اینکه وجوه مثبت و منفی انتخاب پیش روی شان را می شنیدند، اما بیشتر علاقه داشتند وجوه مثبت را در نظر بیگرند و از خیر منفی ها بگذرند!

تصمیم های عاقلانه

استرس می تواند روی نحوه تصمیم گیری آدم ها تاثیر بگذارد

 

حالا همین ماجرای ساده را وارد زندگی واقعی کنید. فرض کنید برای یک مصاحبه شغلی با وجود داشتن استرسی تمام و عیار وارد دفتر مصاحبه کننده می شوید. او شروع می کند به توضیح دادن شرایط کار که ممکن است خیلی های شان باب طبع شما نباشند، اما وقتی استرس دارید ذهن شما به صورت ناخودآگاه ویژگی های مثبت را برجسته می کند و به نکات منفی توجه زیادی نخواهدکرد. شاید دلیل این مسئله این باشد که در شرایط استرس زا انتخاب راه حل ساده و میان بر آسان تر به نظر می رسد و فرد می خواهد سریع تر از استرس انتخاب راحت شود؛ غافل از اینکه عواقب بعدی خوشایند نخواهند بود. پس لطفا استرس، بی استرس!

از بیرون نگاه کنید
مجله علم روان شناسی نتایج تحقیق قابل توجهی را منتشر کرده که یکی دیگر از روش های تصمیم گیری مناسب را به ما یاد می دهد. در این تحقیق از زوجها خواسته شد دو وضعیت را تصور کنند؛ اولی، وضعیتی بود که باید فکر می کردند شریک زندگی شان به آنها خیانت کرده و وضعیت دوم، شرایطی بود که باید دوست صمیمی شان را در حالی تصور می کردند که همسرش به او خیانت کرده، بعد هم مجموعه سوالاتی راجع به تصمیم گیری در این دو وضعیت از شرکت کننده ها پرسیده شد.

نکته جالب اینجاست که افراد، زمانی که پای خیانت همسر دوست شان در میان بود، نسبت به زمانی که پای خیانت شریک زندگی خودشان وسط بود، تصمیم های عاقلانه تری می گرفتند. پژوهشگران از همین جا نتیجه گرفتند که بهتر است موقع تصمی گیری در مورد مسائل مختلف و به خصوص مسائل عاطفی و خانوادگی از دید یک فرد بیرونی به قضیه نگاه کنید تا بتوانید ابعاد مختلف ماجرا را بهتر ببینید و تصمیم بهتری بگیرید. اگر فکر می کنید نمی توانید چنین کار کنید، می توانید نظر دوستان صمیمی و قابل اعتمادتان را در مورد مسائلی که در آنها نیاز به تصمیم گیری دارید، جویا شوید و از دید آنها هم به مشکل تان نگاهی تازه بیندازید.

منبع:مجله همشهری تندرستی


موضوعات مرتبط: روانشناسی , مشاوره خانواده , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


هنر پول خرج کردن: کمتر خرج نکنید، هوشمندانه تر خرج کنید!
دو شنبه 6 خرداد 1394 ساعت 19:42 | بازدید : 216 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

پول خرج کردن

پس‌انداز کردن پول کار خیلی سختی است چون برای این کار باید دست از خیلی چیزها بکشید

 

همیشه درمورد کسب، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری پول سعی می‌کنید از سیل توصیه‌های متخصصین امور مالی و اقتصادی کمک بگیرید. اما وقتی نوبت به خرج کردن پول می‌رسد به نظر خودتان عمل می‌کنید. الیزابت دان دانشمند رفتارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا و مایکل نورتون از دانشکده بیزنس هاروارد در کتاب خود «علم خرج کردن هوشمندانه» این نیاز شما را برآورده کرده‌اند. آنها با تحقیقاتی که در این راستا انجام داده‌اند، توصیه‌هایی کاربردی برای نحوه پول خرج کردن ارائه می‌کنند که کمکمان می‌کند پولمان را در جهت شادی و آرامش بیشتر خرج کنیم.

- خرید کردن تقریباً به یک وسواس ملی تبدیل شده است. بزرگترین باور نادرست ما درمورد نحوه پول خرج کردن چیست؟
مایکل نورتون: همه می‌دانند که پس‌انداز کردن پول کار خیلی خیلی سختی است چون برای این کار باید دست از خیلی چیزها بکشید. خرج کردن پول کاری فوق‌العاده لذت‌بخش است. اینکه پولتان را برای چیزی خرج می‌کنید که متعلق به شما می‌شود حسی فوق‌العاده می‌دهد. مردم تصور می‌کنند که خریدن چیزهای مختلف شادترشان می‌کند.

الیزابت دان: اما چیزی که فراموش می‌کنیم این است که پول به تنهایی یک هدف نیست. باید وسیله‌ای باشد برای رساندن ما به هدف‌هایمان. باید طوری استفاده شود که خوشبختی و شادی عمومی ما را در زندگی ایجاد کند.

- شما در کتابتان ۵ اصل درمورد اینکه چطور هوشمندانه‌تر خرج کنیم که شادتر و خوشبخت‌تر شویم ارائه می‌کنید. یکی از توصیه‌هایتان «خریدن تجربه‌ها» است. می‌توانید بیشتر در این زمینه توضیح دهید؟
مایکل نورتون: تحقیقات نشان می‌دهد که در بیشتر موارد تجربیات خرید کردن، خریدن کالاهای مادی است. مثلاً یک تلویزیون فوق‌العاده ۲۰۰۰ دلاری می‌خرید. به محض اینکه آن را روی دیوارتان نصب می‌کنید، قدیمی می‌شود. تلویزیونی جدیدتر وارد بازار می‌شود که از تلویزیون شما بهتر است و آرزو می‌کنید که کاش آن تلویزیون را داشتید. اما در نظر بگیرید که پولتان را صرف خریدن تجربه کنید. همان ۲۰۰۰ دلار را صرف رفتن به مسافرت کنید. ممکن است بگویید که خوب خریدن تلویزیون بهتر است چون در نهایت برایتان مانده است اما به این فکر کنید که تا بحال چند بار به خاطره خریدن تلویزیونتان فکر کرده‌اید درحالیکه خاطرات آن مسافرت همیشه با شما می‌ماند. ارزش واقعی تجربه در همان لحظه هویدا نمی‌شود، بلکه بعداً به ارزش آن پی می‌برید. و همانطور که نتایج یک تحقیق نشان می‌دهند، خاطرات ما روز به روز در نظرمان زیباتر و بهتر می‌شوند. بنابراین وقتی تلویزیونی که خریده‌اید روز به روز کهنه‌تر و از مد افتاده‌تر می‌شود، خاطراتتان در ذهنتان بهتر و لذت‌بخش‌تر می‌شوند.

- چطور می‌توان رفتارهای فردی را در زمینه عادت‌های پول خرج کردن تغییر داد؟
مایکل نورتون: تحقیقات نشان می‌دهد که خریدهای مادی شاید شادی‌مان را کمتر نکنند، البته ممکن است اینکار را هم بکند، اما نکته اینجاست که فایده چندانی هم برایمان ندارند. به جای خریدن چیزهایی که فرهنگ و جامعه می‌گوید باید بخریم چون مهم هستند، مثل یک خانه بزرگتر، یک ماشین جدید و از این قبیل، ما سعی داریم به مردم بگوییم قبل از اینکه کیف‌پولشان را برای خریدن چیزی از جیب یا کیفشان دربیاورند، از خودشان سوال کنند، «آیا با خریدن این چیز بیشترین شادی را برای خودم می‌خرم؟» و اگر اینطور نیست، از آنها می‌خواهیم همان پول را به طریقی دیگر خرج کنند.

الیزابت دان: گاهی‌اوقات، وقتی کالایی را می‌بینید، همان لحظه شما را به هیجان می‌آورد اما وقتی کمی بین خودتان و آن کالا فاصله می‌اندازید، باعث می‌شود در دام خریدن آن نیفتید. وقتی یک کالای فوق‌العاده در مرکز خریدی می‌بینید، با خودتان فکر کنید، «خوب می‌تونم الان این رو بخرم اما می‌تونم هم صبر کنم. و اگر بعد از گذشت یک هفته باز هم آن را همینقدر خواستم، می خرمش.»

عادت‌های پول خرج کردن

بهترین کار این است که پول هر چیزی را همان لحظه پرداخت کنید

 

- شما در کتابتان به نکته‌ای اشاره می‌کنید که وقتی ما می‌خواهیم خریدی انجام دهیم، هیچوقت عامل ارزش زمان را مد نظر قرار نمی‌دهیم. چطور می‌توانیم در این زمینه هوشمندانه‌تر عمل کنیم؟
مایکل نورتون: تصور کنید که یک نفر یک خانه بزرگ می‌خرد. یک خانه بزرگ شاید چیزی فوق‌العاده به نظر برسد. مشکل اینجاست که خانه‌های خیلی بزرگ معمولاً در مرکز شهر نیستند و به همین دلیل با خریدن آن خانه مجبور می‌شوید که هزینه بنزین بیشتری هم برای رسیدن به محل‌کارتان صرف کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که ماندن در ترافیک و رفت‌وآمدهای شهری یکی از بدترین مخرب‌های شادی انسان‌هاست. آیا واقعاً می‌خواهید شادی و وقت خودتان را با خریدن آن خانه تلف کنید؟ وقتی یک تلویزیون می‌خرید چه؟ خودتان را متعهد می‌کنید که ساعت‌ها نشسته و وقتتان را صرف زل زدن به دیوار کنید!

الیزابت دان: عوض کردن روش صرف کردن زمانتان یکی از راه‌های رسیدن به خوشبختی است اما بیشتر وقت‌ها ما به پول بعنوان هدف نهایی‌مان نگاه می‌کنیم. اگر به جای این، وقتمان را هدف نهایی‌مان بدانیم، به طریقی متفاوت به اینگونه خریدها نگاه خواهیم کرد. آنوقت می‌توانیم در زمان خرید، یک قدم عقب برداشته و بگوییم، «اگر پس‌انداز کردن این ۱۰ یا ۲۰ دلار از نظر زمانی ارزش خرج کردن را دارد؟» وقتی زمان را مهمترین متغیر وابسته در نظر بگیرید، دیدگاهتان به زندگی به کلی تغییر خواهد کرد.

- یکی از روش‌هایی که برای خرج کردن هوشمندانه پیشنهاد می‌کنید این است که «الان پرداخت کنیم، بعداً مصرف کنیم». آیا باید کارت‌های اعتباری‌مان را دور بیندازیم؟
الیزابت دان: دنیای امروز امکان خرید در زمان حال و پرداخت در آینده را به راحتی امکان‌پذیر کرده است. اما تحقیقات نشان داده است که بدهی یکی از منفی‌ترین تاثیرات را بر شادی انسان‌ها می‌گذارد. مردم به طور روزانه و مداوم به بدهی‌هایشان فکر می‌کنند. وقتی در حال رانندگی هستید یا به پیاده‌روی رفته‌اید چه چیزی به ذهنتان خطور می‌کند؟ کوه بدهی‌هایتان. بهترین کاری که می‌توانید بکنید این است که پول هر چیزی که می‌خرید را همان لحظه پرداخت کنید.

مایکل نورتون: از طرف دیگر، اگر جلوتر از زمان مصرف برای چیزی پول بپردازید، دیگر نگرانی بدهی‌ها نخواهید بود و وقتی آن کالا یا تجربه را دریافت می‌کنید، احساس آزادی می‌کنید.

-  آیا الگویی برای «خرج کردن هوشمندانه» در دنیا وجود دارد؟
الیزابت دان: وارن بافت (Warren Buffett). آدم‌ها به او به عنوان الگویی برای پول درآوردن نگاه می‌کنند. البته الگوی پول درآوردن هم هست اما مهمتر از آن او می‌تواند نمونه برای نحوه خرج کردن پول هم باشد. پول او اندازه ندارد اما هیچوقت مقدار زیادی از پول خود را صرف خرید کالاهای مادی نمی‌کند، درعوض می‌بخشد و دیگران را هم تشویق به بخشیدن پولشان و صرف آن در کارهای انسان‌دوستانه می‌کند.

- برای آنهایی که به اندازه وارن بافت پول ندارند که بتوانند اصل شما برای «سرمایه‌گذاری روی دیگران» را اجرا کنند، چه توصیه‌ای دارید؟
الیزابت دان: تحقیقات نشان می‌دهد که کسانیکه درآمد کمتری دارند بیشتر در کارهای خیر کمک می‌کنند و بیشتر با بدبختی‌های دیگران همدردی کرده و مشکلاتشان را درک می‌کنند. ما در تحقیقمان متوجه شدیم که حتی آنهایی که برای شام شبشان مشکل داشتند، باز به افراد مستمندتر از خودشان کمک می‌کردند. کمک کردن به دیگران یکی از متداول‌ترین تجربیات احساس شادی و خوشبختی در انسان‌هاست. تحقیقات نشان می‌دهد که کمک کردن حتی به اندازه ۵ دلار به کسی که نیازمند است تاثیرات بسیار عالی برای فرد به همراه دارد. آنهایی که پول زیاد ندارند، می‌توانند به کمتر فکر کنند، مثل پولی که برای یک فنجان قهوه یا یک لیوان آبمیوه صرف می‌کنند، همان را به نیازمندان ببخشند.

- آیا وقتی به مراکز خرید می‌روید، سعی می‌کنید مردم را برای هوشمندانه‌تر خرید کردن راهنمایی کنید؟
الیزابت دان: اگر اینکار را بکنید، نگهبان‌های آنجا ما را با کتک بیرون می‌کنند! من خودم هنوز نیاز به راهنمایی دارم. با اینکه این کتاب را نوشته‌ام و سعی کرده‌ام بقیه را راهنمایی کنم باز وقتی کمپانی Apple، گوشی همراه جدید خودش را وارد بازار می‌کند، با خودم فکر می‌کنم، «واقعاً باید این را بخرم!»
منبع:مردمان


موضوعات مرتبط: روانشناسی , برای زندگی بهتر , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مراقبت های تابستانی از پوست کودکان را جدی بگیرید
دو شنبه 6 خرداد 1394 ساعت 6:56 | بازدید : 233 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

مراقبت های تابستانی از پوست کودکان

ضدآفتاب بچه ها باید دارای SPF۳۰ یا بالاتر (با توجه به منطقه زندگی تان) باشد

 

اولین نکته ای که باید هنگام خرید ضدآفتاب برای بچه ها به آن توجه داشته باشید، این است که محصول مناسب پوست کودکان برای آنها بخرید.

آیا می دانید آفتاب سوختگی در دوران کودکی، خطر ابتلا به بدترین نوع سرطان پوست یا همان ملانوما در بزرگسالی را ۲ برابر می کند؟ محققان آمریکایی به تمام والدین توصیه می کنند برای پیشگیری از ابتلا به سرطان پوست در کودکان، استفاده از کرم های ضدآفتاب برای آنها را پشت گوش نیندازند. استفاده از کرم ضدآفتاب در سنین کودکی، جلوی ابتلا به چین وچروک و خطرهای ناشی از آفتاب سوختگی در دوران بزرگسالی را هم می گیرد. اما برای این منظور باید شیوه استفاده از این ابزار محافظتی را نیز به کودک آموزش داد و روش های جلوگیری از آفتاب سوختگی را به او آموخت و گوشزد کرد. از آنجا که معمولا بچه ها در فصل های گرم تر سال، لباس های بازتری می پوشند و پوستشان با وسعت بیشتری در معرض تابش مستقیم نور آفتاب قرار می گیرد، بهتر است تمام صورت (جز اطراف چشم ها)، پشت زانوها، گوش ها و گردن آنها را ضدآفتاب بزنید. ضدآفتاب بچه ها را باید حدود ۳۰ ۱۵ دقیقه پیش از خروج آنها از منزل بزنید و هر ۲ ساعت یکبار هم آن را تمدید کنید. اگر فرزندتان قصد شنا در استخرهای روباز را دارد، باید هر ۱.۵ ساعت، ضدآفتاب را تمدید و از ضدآفتاب های مقاوم در برابر آب استفاده کنید. به فرزندان بالای ۶ سال خود هم نحوه استفاده از ضدآفتاب را آموزش دهید تا بتوانند هنگام ورزش و بازی، خودشان ضدآفتاب را تمدید کنند. به بچه ها بگویید امکان آسیب دیدن پوست نازک و حساس آنها در برابر نور آفتاب، بیشتر از بزرگسالان است و باید برای حفاظت از پوست خود، استفاده مداوم از کرم ضدآفتاب را فراموش نکنند.

اولین نکته ای که باید هنگام خرید ضدآفتاب برای بچه ها به آن توجه داشته باشید، این است که محصول مناسب پوست کودکان برای آنها بخرید. بهتر است ضدآفتاب بچه ها، حاوی ترکیب هایی مانند زینک اکساید یا دی اکساید تیتانیوم باشد چون این ترکیب ها، کمترین تحریک پوستی را برای پوست حساس و لطیف بچه ها ایجاد می کنند و جذب پوست آنها هم نمی شوند. محققان آمریکایی به صراحت اعلام کرده اند در حال حاضر، این دو ترکیب، ایمن ترین ترکیب های موجود در ضدآفتاب های مختلف موجود در بازار برای بچه ها هستند. بهتر است بدانید که هر چند سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) استفاده از ترکیب هایی مانند اکسی بنزون و رتینیل را هم در کرم های ضدآفتاب تایید کرده است اما استفاده از چنین کرم هایی با این ترکیب ها می تواند برای پوست نازک بچه ها خطرناک باشد.

مراقبت های تابستانی از پوست کودکان

محصول مناسب پوست کودکان برای آنها بخرید

 

ضدآفتاب بچه ها باید دارای SPF۳۰ یا بالاتر (با توجه به منطقه زندگی تان) باشد
روی برچسب ضدآفتاب مخصوص کودکان نگاهی بیندازید تا عبارت «broad spectrum» را روی آن ببینید. معنای این عبارت آن است که این محصول، پوست فرزندتان را هم در برابر اشعه UVA و هم در برابر اشعه UVB محافظت می کند. اگر فرزندتان به آلرژی های تماسی مانند اگزما مبتلا باشد، استفاده از ضدآفتاب های رنگدانه دار به هیچ وجه برای او مناسب نخواهد بود. بهتر است از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر که شدیدترین ساعت تابش نور آفتاب است، از بازی بچه ها در فضای آزاد یا بیرون بردن آنها برای خرید و تفریح خودداری کنید.

لباس های پوشیده، بهترین ضدآفتاب فیزیکی برای بچه ها هستند. به جای لباس های باز و تنگ در تابستان، کلاه لبه دار، لباس های آستین دار، بلند اما کمی گشاد و با رنگ روشن به تن آنها کنید. به این ترتیب، هم بچه ها گرمشان نمی شود و هم پوستشان در اثر تابش مستقیم نور آفتاب به آن آسیب نمی بیند. استفاده از کرم های ضدآفتاب، در سنین کمتر از ۶ ماهگی ممنوع است. پس، نوزادان زیر ۶ ماه را به هیچ وجه در ساعت های اوج تابش نور خورشید از خانه بیرون نبرید.

یکی از اشتباه های رایج والدین در فصل تابستان، این است که بچه ها را با لباس های آستین کوتاه، شلوارهای کوتاه یا دامن های کوتاه و بدون جوراب به پارک بازی می برند. این کار باعث می شود پوست بچه ها بیشتر در معرض آفتاب و سوختگی ناشی از آن قرار بگیرد، هنگام بازی روی وسایل پارک دچار ساییدگی و سوزش ناشی از آن شود و هم احتمال خراشیدگی و بریدگی روی پوست در اثر زمین خوردن روی سنگریزه ها یا کف خیابان برای آنها به وجود بیاید. عفونی شدن زخم ها در اثر همین زمین خوردن های ساده می تواند بچه ها و شما را به دردسر بیندازد.

نگاه متخصص پوست

دکتراحسانی:پوست ها در ساحل در خطرند
هوا که گرم می شود، طرفداران رفتن به استخرهای روباز و دریا برای شنا یا آفتاب گرفتن بیشتر می شود اما در اثر قرار گرفتن در چنین محیط هایی پوست نازک، حساس و لطیف بچه ها در معرض آسیب قرار می گیرد. اولین آسیب، آفتاب سوختگی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست در آینده آنهاست. از این رو، حتما باید پوست بچه ها را قبل از بردنشان به ساحل یا استخرهای روباز، با ضدآفتاب های مناسب بپوشانید. نکته دیگر اینکه آبزیان ریز و زیادی در آب دریا زندگی می کنند. وقتی بچه ها با پای برهنه لب ساحل راه می روند، می خوابند یا شما هنگام بازی آنها را با ماسه های لب دریا می پوشانید، احتمال گزش پوست آنها به وجود می آید. گاهی آبزیان ریز، وارد پوست می شوند و ضایعات پوستی مختلف یا حتی تاول های پوستی ایجاد می کنند. استفاده از استخرهای بسته برای بچه ها هم می تواند خطر ابتلا به عفونت های قارچی، انگلی یا ویروسی در اثر قرار گرفتن در محیط های مشترکی که ایستایی آب وجود دارد، برای آنها به وجود بیاورد. تماس زیاد موی بچه ها با کلر موجود در آب استخرها هم می تواند باعث تغییر رنگ و کدر شدن رنگ موی آنها شود. به علاوه، تماس موی بچه ها با آب دریا هم می تواند باعث ورود آبزیان ریز به داخل موی بچه ها و آسیب دیدن پوست سر آنها شود. از این رو، توصیه می شود حتما در استخر و دریا کلاه شنا سر آنها بگذارید و بلافاصله پس از آب تنی هم سر و بدن آنها را در خانه و با آب تمیز و شامپوهای ملایم بشویید.

خطر صندل و کفش تابستانی برای کودکان
۲ نکته مهم درباره کفش تابستانی بچه ها وجود دارد؛ اول اینکه بچه ها به هیچ وجه نباید صندل بپوشند؛ مخصوصا هنگامی که قرار است به پارک بازی، خرید یا پیاده روی بروند و فعالیت فیزیکی زیادی داشته باشند. صندل ها، ۲ مشکل برای بچه ها ایجاد می کنند؛ به دلیل محافظت ضعیفی که از کف و مچ پا دارند، باعث چرخش ناگهانی مچ پا در اثر دویدن یا زمین خوردن ساده می شوند و امکان بروز دررفتگی یا آسیب دیدن تاندون و آشیل پا وجود دارد. دوم اینکه به دلیل باز بودن اطرافشان، امکان ورود خاک و سنگریزه به داخل این صندل ها وجود دارد و این مساله می تواند باعث آسیب پوست کف پای بچه ها شود. دومین نکته درباره کفش تابستانی بچه ها این است که به هیچ وجه نباید کفش آنها را بدون جوراب بپوشانید. بچه ها در طول بازی و فعالیت، بیش از اندازه عرق می کنند. معمولا جنس و رنگ بیشتر کفش های بچه گانه مصنوعی است. این ترکیب های مصنوعی در اثر تعریق پا، تماس بیشتر و عمیق تری با پوست برقرار می کنند و مشکلاتی مانند آلرژی های پوستی و عوارض ناشی از آن مثل قرمزی، التهاب و خارش به وجود می آورند. بد نیست بدانید تعریق بیش از حد پا در کفش می تواند محیط گرم، مرطوب و مناسبی برای رشد قارچ ها ایجاد و پوست حساس و نازک بچه ها را درگیر این قارچ های پوستی کند. به همین دلیل توصیه می شود کفش و صندل را حتما با جوراب نخی روشن بپوشند و جوراب های آنها را هم حتی در صورتی که بو نمی دهد و فقط عرق کرده، بعد از رسیدن به منزل بشویید.

منبع:سلامت


موضوعات مرتبط: ارایش و زیبایی , سلامت پوست , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کلیسای مریم مقدس با تاریخچه ای عجیب
دو شنبه 5 خرداد 1394 ساعت 20:18 | بازدید : 260 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

کلیسای مریم مقدس کجاست,تصاویر کلیسای مریم مقدس

 کلیسای مریم مقدس یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی ایران

 

کلیسای مریم مقدس که به آن کلیسای سور سور هم گفته می شود، یکی از دیدنی ترین بناهای تاریخی ایران است که برای دیدنش باید به آذربایجان غربی، شهرستان چالدران و روستای بارون بروید.

 

از قدیمی های روستا که بپرسید، می گویند نام کلیسای مریم مقدس در ابتدا «کلیسای زور زور» بوده که به خاطر آنکه در دوره ای تحت نظر هوانس یرز نقاش معروف به زورزورتسی، قرار داشته، به این نام معروف شده است.

کلیسای مریم مقدس کجاست,تصاویر کلیسای مریم مقدس

  نام کلیسای مریم مقدس  در ابتدا «کلیسای زور زور» بوده

 
کلیسای مریم مقدس  در کنار سد بارون در ۲۰ کیلومتری ماکو و ۱۲ کیلومتری شمال غرب قره کلیسا قرار دارد. بنای کلیسا به شکل صلیب است و گنبدی ۱۶ ضلعی با ۴ نورگیر دارد. به غیر از نورگیرهای ساق گنبد ۴ نورگیر در ۴ دیوار بنا شده است. تنها ورودی کلیسا از سمت غربی آن است.

این کلیسا آنقدر کوچک است که بیشتر به یک نمازخانه یا عبادتگاه شخصی شبیه‌است. تاریخ کلیسای سورسور وقتی مهم می شود که بدانیم قدمت آن به قرن 14 میلادی می رسد و در سال‌های ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۴ میلادی توسط اسقف بسداچی زاکاریا ساخته شده است. به همین دلیل هم هست که کلیسای زورزور یا همان سور سور، در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. 

کلیسای مریم مقدس کجاست,تصاویر کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس آنقدر کوچک است که بیشتر به یک نمازخانه یا عبادتگاه شخصی شبیه‌است

 

کلیسای سورسور با سنگ‌های تراشیده شده در حجم‌های مختلف ساخته و تزئین شده است و نمای ساده ای دارد. اما پنجره‌ها و نورگیر‌ها که با ستون‌های کاذبی به قوسی جناغی منتهی می‌شوند، تزییناتی روی خود دارند. سنگ های این بنا به شیوه ای تراشیده شده اند که هر دو بلوک سنگ، در هم چفت می شوند.

درباره این کلیسا، یک نکته جالب دیگر هم وجود دارد. این کلیسا، از محل خود جا به جا شده است! این اتفاق در سال 1367 افتاد و دلیلش آن بود که در جریان احیای زمین های دشت ماکو احتمال تخریب ساختمان کلیسا وجود داشت. در آن زمان سازمان میراث فرهنگی با هماهنگی خلیفه‌گری ارمنیان آذربایجان کلیسا را به مکانی امن منتقل کرد. کار جا به جایی کلیسا 25 روز طول کشید و سنگ به سنگ این بنا درست به همان شکلی که از اول ساخته شده بود، منتقل شد. این بار اما 600 متر دورتر و روی یک برآمدگی صخره‌ای که در حدود ۱۱۰ متر مرتفع‌تر از محل اولیه کلیسا بود. پس از پایان عملیات جابه‌جایی هم لوح سنگی که تهیه شده بود بر دیوار کلیسا نصب شد.  

کلیسای مریم مقدس کجاست,تصاویر کلیسای مریم مقدس

قدمت کلیسای مریم مقدس به قرن 14 میلادی بر می گردد


منبع:tebyan.net



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان
دو شنبه 5 خرداد 1394 ساعت 7:44 | بازدید : 167 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

فرهنگ اسلامی زیباترین شاهکارهایش را با ساخت مساجد به جهان معماری هدیه داده است. در واقع معماری، آفرینش است و مسجد، خانه آفریننده.

 خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان نه‌تنها میعادگاه مسلمانان با پروردگارشان هستند، بلکه تصویری از تبلور ذوق، هنر و چیره‌دستی معمارهایی را نمایان می‌کنند که عمری را برای به یادگار گذاشتن اثری بی‌بدیل در این راه صرف کرده‌اند. در این گزارش، نمونه‌هایی از باشکوه‌ترین ثمره عمر این هنرمندان را معرفی می‌کنیم.

البته مسجدالحرام و مسجدالنبی در صدر این فهرست قرار دارند، اما به‌دلیل آشنا بودن بیشتر مخاطبان با این دو نماد پررنگ جهان اسلام، از توضیح درباره این دو بنای عظیم مذهبی و تاریخی صرف‌ نظر کرده‌ایم.

مسجدجامع اصفهان - ایران
این بنای بی‌نظیر که زیبایی‌اش چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند، حاصل بازسازی‌های مکرر در قرن‌های متمادی است‌، از قرن هفتم گرفته قرن بیستم! بنابر شواهد تاریخی، مسجدجامع اصفهان روی ویرانه‌های مسجد قدیمی‌تری ساخته شده که اعراب ساکن قریه طهران در اصفهان، قرن دوم هجری قمری در یهودیه بنا کرده بودند. مسجد اولی بر خرابه‌های بنایی مربوط به اواخر دوره ساسانی برپا شده بود. 

خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان

مسجدجامع اصفهان

 

مسجدجامع اصفهان را شاهکاری در هنر معماری ایران می‌دانند. سبک معماری این مسجد شیوه «رازی» است. مسجدجامع اصفهان نمونه بارزی از هنر بیزانس و کلاسیک در قالب یک بنای سنتی و اسلامی به‌شمار می‌آید.

مسجد «حسن ثانی» - کازابلانکا مراکش
مسجد «حسن ثانی» یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی مراکش است. این مکان در چند حوزه رکوددار است‌؛ بزرگ‌ترین مسجد آفریقا به‌شمار می‌آید و بلندترین مناره‌های جهان (210 متر) را دارد. این بنای اسلامی که با کمک‌های مردمی ساخته شده، در سال 1993 افتتاح شد.

خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان

 مسجد حسن ثانی کازابلانکا در مراکش

 

این مسجد به مناسبت شصتمین سال تولد «حسن دوم» پادشاه مراکش بنا شد. مسجد مرمرین «حسن ثانی» در ساحل اقیانوس اطلس واقع است و کف بخشی از آن شیشه‌ای است. دیوارهای مسجد «حسن ثانی» از بتون و مرمر است و محوطه داخل آن ستون‌های مرمری دارد و گنبد آن با چوب، حکاکی‌ شده است. دیوارهای داخلی آن نیز گچ‌بری‌های بسیار زیبا دارد. این مسجد از جاذبه‌های اصلی گردشگری مراکش است و بیشتر جنبه نمادین دارد.

مسجد «نصیرالملک» - شیراز ایران
صبح زود که فرشته خورشید، انوار طلایی رنگش را به مناظر نفس‌گیر مسجد «نصیرالملک» می‌تاباند‌، باید به دیدن این شاهکار تاریخی و مذهبی بروید. مسجد «نصیرالملک» شیراز که از بناهای سنتی این شهر است، در محله گودعربان و خیابان لطفعلی‌خان زند و در نزدیکی مسجد شاه‌چراغ واقع است. این بنا در سال 1888 میلادی ساخته شد. شیشه‌های الوان و پنجره‌های ارسی این بنا، نور خورشید را به داخل راه می‌دهند و مناظری پدید می‌آورند که به جرأت می‌توان گفت همتایی در جهان ندارد. 

خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان

  مسجد نصیرالملک شیراز

 

مسجد «نصیرالملک» از نظر کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری از زیباترین مساجد ایران محسوب می‌شود. این مسجد صحن وسیعی در سمت شمال دارد. در ورودی نیز دارای طاق‌نمایی بزرگ است٬ که سقف آن با کاشی‌های رنگارنگ مزین شده است. «نصیرالملک» دو شبستان شرقی و غربی دارد؛ شبستان غربی که پوشش آجری دارد و بیشتر روی آن کار شده و زیباتر است٬ طاق این شبستان روی ستون‌ها سنگی و با طرح مارپیچ روی آن در دو ردیف شش‌‏تایی و به تعداد ۱۲ عدد به نیت ۱۲ امام قرار گرفته است.

مسجد «سلیمیه» - ادیرنه ترکیه
مسجد «سلیمیه» نمونه عالی از معماری اسلامی و یکی از جاذبه‌های گردشگری ترکیه است. این بنا در قرن شانزدهم ساخته شد و یکی از مساجد معروف دوره عثمانی به مساحت ۲۲ هزار و ۲۰۲ مترمربع است. طراحی ساده‌، المان‌های اسلامی و سبک معماری کم‌نظیرش موجب شده پس از قرن‌ها هنوز مورد ستایش بینندگان قرار گیرد.  

خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان

مسجد سلیمیه ادیرنه در ترکیه

 

 بخشی از کاشی‌های این مسجد در زمان جنگ‌های عثمانی با روسیه در سال‌های ۱۸۸۷-۱۸۸۸ از طرف «میخائیل اسکوبلف» ژنرال روس به مسکو منتقل شد. نام مسجد «سلیمیه» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. «سنان» معمار رسمی دربار پادشاه‌های عثمانی، ساخت این بنا را برعهده داشت و «سلیمیه» را مهم‌ترین کار معماری خود نامید.    

خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان

 مسجد سلیمیه ادیرنه در ترکیه

 
مسجد بزرگ «شیخ زاید» - ابوظبی امارات
مسجد «شیخ زاید» همان‌طور که از نامش پیداست، به دستور حاکم ابوظبی و بنیان‌گذار امارات متحده عربی بنا شد و از نمونه‌های معماری جدید اسلامی است. «شیخ زاید» در سال 2004 درگذشت و در بخش شمالی این مسجد دفن شد. فاکتورهای سنتی و مدرن در طراحی و معماری این مسجد درهم آمیخته‌اند. 

خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان

 مسجد بزرگ شیخ زاید ابوظبی در امارات

 
 مصالح ساخت این بنا از مکان‌های مختلف از جمله کشورهای غیراسلامی تهیه شده است. هزینه ساخت این بنا، دو میلیارد و ۱۶۷ میلیون درهم امارتی بوده‌ است. مسجد «شیخ زاید» روی تپه‌ای به ‌ارتفاع ۹ متر از سطح زمین ساخته شده ‌است. طبق بررسی‌های صورت‌گرفته از سوی سازمان کنفرانس اسلامی، قبه اصلی این مسجد، بزرگ‌ترین قبه در جهان است که ارتفاعی 83 متری دارد و قطر داخلی آن 32.8 متر است. 

خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان

 مسجد بزرگ شیخ زاید ابوظبی در امارات


مسجد «ملک فیصل» - اسلام‌آباد پاکستان
«ملک فیصل» بزرگ‌ترین مسجد در جنوب‌ شرق و جنوب آسیا و همچنین چهارمین مسجد بزرگ جهان است. پیش از ساخته شدن مسجد «حسن ثانی» مراکش‌، توسعه مسجدالحرام و مسجد نبوی در مدینه‌، «فیصل» عنوان بزرگ‌ترین مسجد جهان را داشت. یکی از نکات جالب توجه درباره مسجد «فیصل»، بدون گنبد بودن آن است.  

خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان

مسجد ملک فیصل در اسلام‌آباد پاکستان

 
 این مسجد چهار مناره چادرشکل دارد و گنجایش آن حدود 75 هزار نفر است. ساخت این مسجد حدود ۴۰ میلیون دلار آمریکا هزینه داشته است و از مهم‌ترین دستاوردهای اسلامی به‌شمار می‌رود.

مسجد «کریستالی» - ترنگانو مالزی
مسجد «کریستالی» یکی از زیباترین مساجد جهان است که همه قسمت‌های آن از شیشه ساخته شده است. این مسجد مجهز به فناوری روز از جمله اینترنت است که به زائران امکان می‌دهد با روش‌های نوین به قرائت قرآن کریم بپردازند. بخش اعظم محلی که مسجد «کریستالی» در آن واقع شده را آب فرا گرفته است. بازتاب نور و تصویر مسجد در آب در شب، منظره‌ای فوق‌العاده‌ای به‌وجود می‌آورد و همین باعث معروف شدن این مسجد در میان گردشگران شده است.    

خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان

مسجد کریستالی ترنگانو در مالزی

 

این بنا دومین مسجد بزرگ در جنوب‌ شرق آسیاست که بیش از ۱۵ هزار نمازگزار می‌توانند در آن عبادت کنند. مسجد «کریستالی» مالزی بر پایه‌های فولادین و به دستور «میزان زین‌العابدین» که در سال ۲۰۰۶ پادشاه ایالت ترنگانو بود، بنا شد.

مسجد «ایاصوفیه» - استانبول ترکیه
«ایاصوفیه» معروف‌ترین مسجد ترکیه است که در شهر استانبول واقع شده و سالانه حدود سه‌میلیون گردشگر را جذب می‌کند. «ایاصوفیه» در اصل، کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراطوری بیزانس در سال ۵۳۲ میلادی به دستور «کنستانتین اول» ساخته شد و سپس در قرن ششم توسط «جاستنیانوس» مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. این کلیسا نخست، کلیسای بزرگ نام گرفت. پس از فتح استانبول، «سلطان محمد دوم» دستور داد کلیسای ایاصوفیه را به مسجد تبدیل کنند.     

خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان

 مسجد ایاصوفیه استانبول در ترکیه


بعدها آیاتی از قرآن به خط «مصطفی چلبی» در دیوارها و سقف ایاصوفیه نگاشته شد. علاوه بر این، لوحه‌هایی دور تا دور سقف «ایاصوفیه» نصب شد که در آن نام‌های الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده بود. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن «آتاترک» ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی ‌مانده ‌است.

این مسجد که از سبک خاص معماری برخوردار است، در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. جالب است بدانید که معماری بی‌نظیر این بنا را هم معمار «سنان» انجام داده است.

مسجد «سلطان» - سنگاپور
مسجد «سلطان» یکی از مهم‌ترین مساجد سنگاپور است و تقریبا از زمان ساخت در منطقه عرب و مسلمان‌نشین‌، تغییری نکرده است. طراحی باشکوه این مسجد در کنار گنبدی که از جنس طلا دارد، آن را به یکی از مهم‌ترین نمادهای تاریخی، مذهبی و هنری سنگاپور بدل کرده و هنر و معماری جالب توجه به کار رفته در ساخت دیوارها، بر محبوبیت آن افزوده‌ است. 

خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان

مسجد سلطان در سنگاپور

 
این بنا بین سال‌های 1824 تا 1826 در نزدیکی کاخ «سلطان حسین‌شاه» ساخته شد. مسجد «سلطان» با سالن‌های بزرگ و زیبای برگزاری نماز و مراسم مذهبی از محبوبیت خاصی در نزد مسلمانان برخوردار است. در طول ماه مبارک رمضان، مراسم افطاری و نماز جماعت باشکوه هرچه تمام‌تر در این مکان برگزار می‌شود. مسجد «سلطان» در سال 1975 در فهرست آثار تاریخی سنگاپور قرار گرفت.

مسجد «پادشاهی» - لاهور پاکستان
دستور ساخت مسجد «پادشاهی» یا «عالمگیری» بین سال 1671 توسط «اورنگزیب عالمگیر» ششمین امپراطور مغول صادر و در سال 1673 کامل شد. «پادشاهی» پنجمین مسجد بزرگ جهان لقب دارد و به‌عنوان یکی از آثار تاریخی ماندگار در شبه‌قاره هند شناخته می‌شود. با زیبایی و شکوه بی‌نظیری که این بنا دارد‌، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پاکستان شناخته می‌شود.   

خوش‌ نقش‌ونگارترین مساجد جهان

مسجد پادشاهی لاهور  در پاکستان

 

در داخل و خارج این بنا منبت‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های زیبایی قرار دارد و دیوارهای آن با سنگ مرمر قرمزی که از معادن سنگ جیپور هند آورده شده، ساخته شده است. در بخش اصلی آن 55 هزار نمازگزار می‌توانند عبادت کنند و صحن‌های آن به اندازه 95 هزار نفر گنجایش دارد. این مسجد بین سال‌های 1673 تا 1986 عنوان بزرگ‌ترین مسجد جهان را در دست داشت.

منبع:isna.ir



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یک گوشی فوق‌العاده بنام «مشکی» / عکس
دو شنبه 4 خرداد 1394 ساعت 19:56 | بازدید : 260 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )
شرکت هندی XOLO گوشی جدیدی بنام مشکی/Black Xolo را با نمایشگر 5.5 اینچی به قیمت 200 دلار (حدود 650 هزار تومان) راهی بازار کرد.

 مشکی جزو گوشی‌های سطح متوسط محسوب می‌شود که نمایشگر 1080 در 1980 پیکسلی از نوع IPS دارد و با پردازنده اسنپ دراگون 615 (4 هسته‌ای 1.5 گیگاهرتز) و 2 گیگ رم (حافظه موقت)، 16 گیگ حافظه داخلی دارد.

اخبار,اخبار تکنولوژی,یک گوشی فوق‌العاده بنام «مشکی»

باطری این گوشی 3200 میلی‌آمپری تعریف‌شده و دو دوربین 13 و 2 مگاپیکسلی با اندروید 5.0 در خود جای‌داده است. 

اخبار,اخبار تکنولوژی,یک گوشی فوق‌العاده بنام «مشکی»

دو سیم کارته بودن، شبکه نسل چهارم LTE، گرافیک آدرنوی 405 در کنار محافظ گوریلا گلس 3، میکرو یو اس بی نسخه 2 در ابعاد 155 در 76 در 7.3 میلی‌متر برای آن در نظر گرفته‌شده است. 

اخبار,اخبار تکنولوژی,یک گوشی فوق‌العاده بنام «مشکی»


شرکت Xolo در سال 2012 در ایالت اوترپرداش هند تاسیس شد و با نام Lava در سطح بین المللی فعالیت می کند.

 

اخبار تکنولوژی - خبرآنلاین



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چگونه به کودکانی که شب ادراری دارند کمک کنبم؟
دو شنبه 4 خرداد 1394 ساعت 10:16 | بازدید : 186 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

درمان شب ادراری کودک,پیشگیری از شب ادراری کودک

شب ادراری یک مشکل رفتاری قابل کنترل توسط خود کودک نیست


در دوره ای از کودکی ، یکی از مسائلی که باعث اذیت شدن والدین می شود. شب ادراری فرزندشان است. بسیاری از خانواده ها برای درمان این مسئله به پزشک می روند. شب ادراری نه فقط برای خانواده بلکه برای خود کودک نیز آزار دهنده است.

اگر فرزند شما هم دچار شب ادراری است حتماً می دانید که این مشکل می تواند بسیاری از والدین را خسته و کلافه کند. البته این تنها والدین نیستند که از این مشکل رنج می برند؛ بلکه خود کودک هم ممکن است به عنوان تلخترین تجربه زندگی اش از آن یاد کند.مشکل شب ادراری  حتی از هیولای زیر تخت و پشت پرده اتاق خواب هم بیشتر کودک شما را آزار می دهد. به طوریکه او جرات نمی کند حتی یک شب در جای دیگری غیر از منزل بخوابد تا رازش آشکار نشود. البته یادتان باشد اگر فرزند شما یکی دوبار اتفاقی جایش را خیس کند، نباید به او برچسب ابتلا به شب ادراری را بزنید. متخصصان معتقدند دست کم ۲ بار در هفته و به مدت ۳ هفته باید این اتفاق برای کودک بیفتد تا اینکه تشخیص شب ادراری برای او قطعی شود. اگر چه هنوز علت قطعی شب ادراری کودکان مشخص نشده، لازم است بدانید گاهی ابتلا به برخی بیماریهای جسمی می تواند باعث شب ادراری شود. بنابر این لازم است در مورد این مشکل حتماً با پزشک فرزندتان مشورت کنید.

 

علل شب ادراری کودک

 وارد شدن به شرایط جدید مانند تولد فرزند دیگر، طلاق و... می تواند حجم زیادی از استرس را برای تمام اعضای خانواده و به خصوص برای کودکان در سنین پایین، به وجود آورد. ورود به چنین شرایطی برای بچه ای که شب ها جایش را خیس می کند می تواند سخت تر هم باشد. ممکن است علائمی را که تحت کنترل درآمده بوده اند را دوباره وخیم کند و تعداد شب های خشک را به حداقل برساند.

باورهای غلطی در مورد شب ادارای بین مردم وجود دارد از جمله اینکه کودک تنبل است و اگر کمی تلاش کند می تواند بر این مشکل غلبه کند.دیگر اینکه استرس می تواند باعث شروع این مشکل در کودکان شود که تاکنون شب ادراری نداشته اند، اما هیچ کدام از این باورها درست نیست.

شب ادراری یک مشکل رفتاری قابل کنترل توسط خود کودک نیست. چنین مشکلی ریشه ارثی و ژنتیکی دارد. شب ادراری در مورد بیشتر کودکان، یک مشکل ساده جسمانی است؛ عضلات مثانه شان ضعیف یا کوچک است و قادر به کنترل آن حجم از ادرار که بدنشان تولید کرده، نیست.

اگرچه استرس ممکن است به طور غیرمستقیم بر این مشکل تاثیر بگذارد ولی اغلب متخصصان بر این باورند که استرس نمی تواند دلیل آغاز این ماجرا باشد چون هیچ ارتباط جدی و قابل توجهی بین اضطراب و شب ادراری وجود ندارد فقط اینکه بعضی رفتارها، زمانی که کودک تحت فشار و استرس قرار دارد، شب ادراری را تشدید می کند. این رفتارها عبارتند از:

* خوردن غذاهای شور
* تخلیه نکردن کامل مثانه قبل از خواب
* نوشیدن مایعات در زمان نزدیک به خواب

بچه ها هم مانند بسیاری از بزرگسالان، ممکن است وقتی استرس دارند به خوردن پناه بیاورند و خوراکی هایی مثل اسنک های شورمزه، چیپس و... را ترجیح دهند. خوردن این همه نمک نیاز بدن به مایعات را بیشتر می کند و این نوشیدن های بیش از حد معمول برای بچه هایی که مثانه کوچک دارند دردسرساز می شود. همچنین استرس ممکن است باعث شب ادراری شود چرا که شب ادراری اغلب در کسانی که خواب عمیقی دارند اتفاق می افتد. حال اگر اتفاقی در مدرسه، خانه و... کودک را مضطرب کند و باعث بی خوابی او شود، نتیجه یک بی خوابی طولانی، فرورفتن به خوابی به مراتب عمیق تر از حالت عادی است. پیامد این خواب بسیار عمیق هم شب ادراری است. قطع به یقین برای میلیون ها میلیون کودک بالای 6 سال که دچار مشکل شب ادراری هستند، این کابوس باعث بروز استرس خواهدشد.

 

استرسی که کنترل کردنش برای کودک می تواند دشوار باشد؛ ممکن است کودک احساس کند از خیلی فعالیت ها عقب افتاده است، شاید توسط بقیه همسالانش مورد تمسخر قرار گیرد یا عزت نفسش را به کلی از دست بدهد. خوشبختانه کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به فرزندتان (هم از جنبه جسمانی و هم از نظر احساسی) انجام دهید.

اول اینکه اگر کودکتان با استفاده از روش هایی برای مدتی توانسته جایش را خشک نگه دارد، سعی کنید همان روش ها را به کار گیرید؛ دستگاه هشداردهنده شب ادراری، تغییرات رفتاری، بیدارکردن او در شب برای رفتن به دستشویی، یا ترکیب از تمام این کارها.

درمان شب ادراری کودک,پیشگیری از شب ادراری کودک

 اگر کودکتان شب ادراری دارد او را تشویق کنید که نیمه شب به دستشویی برود

 
متخصصان و اورولوژیست ها برای کمک به کودکانی که این مشکل را دارند، این ترفندها را به والدین پیشنهاد می کنند:

 

همیشه پشتیبان کودکتان باشید. به آنها اطمینان دهید که این اتفاق تقصیر آنها نیست. هرگز به خاطر رختخواب خیسش او را تنبیه یا حتی سرزنش نکنید. بگذارید بداند شب ادراری یک مشکل موروثی در خانواده تان بوده و مثلا عمویش هم در کودکی این مشکل را داشته است.

کودک را تشویق کنید که نیمه شب به دستشویی برود و یک چراغ خواب هم برایش فراهم کنید تا این کار برایش آسان تر شود. کودک را برای انجام تفریحات گروهی با همسالانش؛ مثل رفتن به اردو و شب خوابیدن در آنجا، تشویق کنید. به کودک جایزه بدهید؛ نه به این دلیل که توانسته جایش را خشک نگه دارد بلکه به دلیل پیروی از برنامه ای که برای غلبه بر مشکل شب ادراری اش چیده اید.

وقتی جایش را خیس کرده، به او به این دلیل که به هرحال تلاشش را کرده تا خشک بماند آفرین بگویید و همچنین ترغیبش کنید تا برای تمیزکردن تختش به شما کمک کند. البته این مورد آخر بعضی از والدین را دچار تردید می کند که آیا این کار باعث خجالت زده شدن فرزندشان و افزودن استرس به آنها نمی شود؟ کاملا برعکس! تقسیم وظایف در این مورد به کودک این احساس را می دهد که خودش برای کنترل مشکلش تلاش می کند. این کار حتی نوعی حس غرور به او می دهد چون خود را ر مدیریت بخشی از این مشکل توانمند می بیند.

شب ادراری اختلالی نیست که یک شبه درمان شود بلکه یک روند نسبتا طولانی است. ممکن است کودک برای مدتی هرشب جایش را خشک نگه دارد و باز ناگهان 5 شب در هفته جایش را خیس کند، گاهی فقط 4 شب و... درواقع این امری متغیر است. اگرچه شاید پس از قطع این مشکل برای طولانی مدت، دیگر دوباره بازگشت نکند ولی به هر حال باید مراقب رژیم غذایی و الگوی رفتاری بود تا زمانی که کودک به اندازه کافی بزرگ شود.

 

منبع:هفته نامه زندگی مثبت



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


یک کیبورد استثنایی برای مشکل‌پسندان حرفه‌ای / عکس
دو شنبه 3 خرداد 1394 ساعت 21:24 | بازدید : 232 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

 

«جسی وینسنت» کیبوردی بنام Model 01 به شکل پروانه ساخته تا حرفه‌ای‌ها را راضی کند.

 این کیبورد 300 دلاری که آوریل 2016 با حروف انگلیسی می‌آید، باهدف عرضه خدمات برای حرفه‌ای‌ها در شب ساخته‌شده است و طراحی آن طوری است که کلیدهای استاندارد به دو طرف بال پروانه مانند تقسیم‌شده و دسترسی به کلیدها در حالات مختلف تعریف‌شده توسط کاربر، آسان شده است.

 
فشار به 64 کلید (لی آوت QWERTY) به‌راحتی با اهرم تعریف‌شده زیر آن‌ها فراهم می‌شود و هداست انگشت‌ها به سمت راست به‌راحتی صورت می‌گیرد.

همچنین با نصب آل ای دی زیر کلیدها کاربر را قادر می‌سازد تا رنگ کلیدها را به‌دلخواه انتخاب کند. 

اخبار,اخبار تکنولوژی,یک کیبورد استثنایی برای مشکل‌پسندان حرفه‌ای

 

اخبار,اخبار تکنولوژی,یک کیبورد استثنایی برای مشکل‌پسندان حرفه‌ای

 

اخبار,اخبار تکنولوژی,یک کیبورد استثنایی برای مشکل‌پسندان حرفه‌ای

 

اخبار,اخبار تکنولوژی,یک کیبورد استثنایی برای مشکل‌پسندان حرفه‌ای

 

 اخبار,اخبار تکنولوژی,یک کیبورد استثنایی برای مشکل‌پسندان حرفه‌ای

 

اخبار,اخبار تکنولوژی,یک کیبورد استثنایی برای مشکل‌پسندان حرفه‌ای

 

اخبار,اخبار تکنولوژی,یک کیبورد استثنایی برای مشکل‌پسندان حرفه‌ای

 

اخبار تکنولوژی - خبرآنلاین



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


بیرون کردن نیکوتین از بدن با 8 ماده غذایی
دو شنبه 3 خرداد 1394 ساعت 7:53 | بازدید : 182 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

نیکوتین, ترک سیگار, بیرون کردن نیکوتین از بدن

نیکوتین میزان ویتامین C، E و A را در بدنتان کم می‌کند

 

بیرون کردن نیکوتین از بدن با 8 ماده غذایی
سیگار کشیدن یکی از بدترین عادت‌ها است که خیلی‌ها گرفتار آن هستند. همه ما از این واقعیت آگاهیم اما همه نمی‌توانند موفق به ترک سیگار شوند. نیکوتین فشارخون را به سرعت بالا برده و به ریه‌ آسیب جدی می‌زند. علاوه بر این، حتی اگر سیگار را ترک کنید، نیکوتین تا چند سال همچنان به بدنتان آسیب می‌زند اما با دنبال کردن یک سبک زندگی و برنامه‌غذایی سالم می‌توانید نیکوتین را از بدنتان بیرون کنید.

 

نیکوتین میزان ویتامین C، E و A را در بدنتان کم می‌کند. این ویتامین‌ها از ریه‌های شما محافظت می‌کنند، به همین دلیل بعد از ترک سیگار، باید تا می‌توانید از این ویتامین‌ها در برنامه‌غذایی‌تان استفاده کنید.

 

با استفاده از مواد غذایی زیر می توانید نیکوتین را به کلی از بدنتان بیرون کنید:

- خارج کردن نیکوتین از بدن با مصرف کیوی:

کیوی به شما کمک می‌کند نیکوتین را از بدنتان بیرون کنید. این میوه فوق‌العاده سرشار از ویتامین A، C و E  است و همانطور که احتمالاً متوجه شده‌اید نیکوتین این ویتامین‌ها را در بدن پایین می‌آورد.

 

- خارج کردن نیکوتین از بدن با مصرف پرتقال:

آب‌پرتقال سرشار از ویتامین C است. مصرف منظم پرتقال به شما کمک می‌کند متابولیسمتان را بالا برده و استرس روزانه‌تان را هم از بین می‌برد و و بقایای نیکوتین در بدن را کاهش دهید.

 

- خارج کردن نیکوتین از بدن با نوشیدن آب :

سیگار کشیدن بر آبرسانی بدن شما تاثیر می‌گذارد. محققان دریافته‌اند که آب می‌تواند به ترک سیگار کمک کرده و بقایای نیکوتین در بدن را از بین ببرد.

 

- خارج کردن نیکوتین از بدن با مصرف انار:

این میوه قرمز و خوشمزه گردش خون را در بدن تقویت کرده و تولید گلوبول‌های قرمز خون را بالا می‌برد. خوردن انار راهی عالی برای کاهش نیاز به سیگار است.

 

نیکوتین,بیرون کردن نیکوتین از بدن,ترک سیگار

نیکوتین فشارخون را به سرعت بالا برده و به ریه‌ آسیب جدی می‌زند

 

 - خارج کردن نیکوتین از بدن با مصرف آب‌هویج: 

اگر سیگاری هستید باید این واقعیت را بدانید: هر بار که سیگاری روشن می‌کنید، نیکوتین آن تا سه روز در بدن شما می‌ماند. نیکوتین حتی بر ساختار پوست شما هم اثر می‌گذارد. آب هویج برای پوست شما فوق‌العاده است. سرشار از ویتامین A، C، K و B است. تحقیقات نشان داده است که این ویتامین‌ها می‌تواند به از بین بردن نیکوتین در بدن کمک کند.

 

- خارج کردن نیکوتین از بدن با مصرف توت‌ها:

توت‌ها، ازجمله توت‌فرنگی، از بین بردن نیکوتین و سایر سموم را در بدن بالا می‌برند.

 

- خارج کردن نیکوتین از بدن با مصرف بروکلی:

این سبزیجات حاوی میزان بالایی ویتامین C و B5 است. تحقیقات نشان داده است که سیگار کشیدن ویتامین C را در بدن پایین می‌آورد. مصرف منظم کلم بروکلی به شما کمک می‌کند نیکوتین را از بدنتان بیرون کنید. بروکلی همچنین به شما کمک می‌کند به طریقی بسیار سالم وزن کم کنید و برای زنان باردار هم فواید بسیار زیادی به همراه دارد.


- خارج کردن نیکوتین از بدن با مصرف سبزیجات:

سبزیجات با برگ‌های سبز از جمله اسفناج، بخاطر محتوای بالای ویتامین و اسیدفولیک، به از بین رفتن نیکوتین در بدن کمک می‌کنند. اگر باردار هستید و نگران نیکوتین باقیمانده در بدنتان هستید، بیشتر اسفناج بخورید.
منبع : mardoman.net



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


آداب سخن گفتن در قرآن !
دو شنبه 2 خرداد 1394 ساعت 19:46 | بازدید : 302 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

روش سخن گفتن در قرآن,آداب صحبت کردن

سخن گفتن نبايد با داد و فرياد همراه باشد

 

زبان با آن كه حجم كوچكی نسبت به سایر اعضای بدن دارد، اما كارایی بسیار زیادی دارد و به همین علت هم گناهان زیادی را برای این عضو بر شمرده‌اند.

خداوند متعال نعمت‌های زیادی را به بندگان ارزانی داشته كه هر كدام از آنها شكر مخصوص به خود دارند؛ چرا كه علاوه بر شكر زبانی هر نعمتی سزاوار شكر عملی است كه عبارت‌ است از استفاده كردن هر نعمت در جایی كه خداوند فرموده است.

یكی از نعمت‌هایی كه خداوند در قرآن كریم به آن اشاره فرموده، نعمت زبان است: «أَ لَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَینَینِ. وَ لِسانًا وَ شَفَتَینِ» (بلد / 8 ـ 9)؛ آیا دو چشمش نداده‌ایم؟ و زبانی و دو لب .

زبان با آن كه حجم كوچكی نسبت به سایر اعضای بدن دارد، اما كارایی بسیار زیادی دارد و به همین علت هم می‌بینیم گناهان زیادی را برای این عضو بر شمرده‌اند.

 

روش سخن گفتن در قرآن چگونه تبيين شده است؟

 

 قرآن کريم درباره كيفيت سخن گفتن به برخي از محورهاي چگونگي سخن گفتن اشاره فرموده است، از جمله:


الف) سخن گفتن بايد با نرمي باشد،«فَقُولا لَهُ قَوْلًا لَيِّناً لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشى‏ ؛[1] ولي به نرمي با او (فرعون) سخن بگوييد؛ شايد متذكر شود، يا (از خدا) بترسد!».


ب) سخن گفتن نبايد با داد و فرياد همراه باشد، نه در همه جا بلكه در نوع محاورات عرفي و در شرايط عمومي و الا در مقابل حاكم «لا يُحِبُّ اللَّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَنْ ظُلِم‏ ؛[2] زيرا خداوند متعال مي‌فرمايد: «َ وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْواتِ لَصَوْتُ الْحَمِير ،...؛[3] از صداي خود بكاه (و هرگز فرياد مزن) كه زشت‌ترين صداها صداي درازگوشان است»،[4]


ج) سخن گفتن در غير جاي خودش نبايد همراه با ناله و نفرين و يا اف گفتن و ... باشد زيرا در قرآن كريم از اين گونه تكلم كردن و سخن گفتن نهي شده است.[5] مثلاً دربارة سخن گفتن با پدر و مادر مي‌فرمايد:«... وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيما؛[6] و گفتار سنجيده و بزرگوارانه به آن‌ها (پدر و مادر) بگو و... »

 

* در سخن گفتن مواظب باشید؛ چرا كه تمام سخنانتان نوشته می‌شود
«وَ إِنَّ عَلَیكُمْ لَحافِظینَ. كِراماً كاتِبین» (انفطار10ـ 11)؛ و قطعاً بر شما نگهبانانى [گماشته شده‏] اند. [فرشتگان‏] بزرگوارى كه نویسندگان [اعمال شما] هستند.

 روش سخن گفتن در قرآن,آداب صحبت کردن

با مردم به زبانِ‏ خوش سخن بگویید

 

 * محكم و مستدل حرف بزنید
«یا ایهَا الَّذینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللهَ وَ قُولُوا قَوْلاً سَدیدًا» (احزاب/70) ؛ اى كسانى كه ایمان آورده ‏اید، از خدا پروا كنید و سخنى درست و استوار گویید.

 

 با پدر و مادر بزرگوارانه سخن بگویید
«... وَ قُلْ لَهُما قَوْلاً كَریمًا» (اسراء/23)؛ به آنها(والدین) «اوف» مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شایسته بگوى.

 

با مردم به نیكی سخن بگویید
«... وَ قُولُوا لِلنّاسِ حُسْنًا ... .» (بقره/83)؛ ... و با مردم [به زبانِ‏] خوش سخن بگویید ...
 

* محتواي سخن از امراض و بيماري‌هاي اخلاقي پاک باشد

در سخن گفتن بايد سعي شود كه محتواي سخن از امراض و بيماري‌هاي اخلاقي كه غالباً زبان انسان به آن‌ها آلوده مي‌شود، مبرّا و پاك باشد. برخي بيماريهاي زبان عبارتند از: الف) كذب[7] ب) غيبت[8] ج) تمسخر ديگران و آن‌ها را  با القاب زشت صداكردن.[9] و...

 

 بايد از سخن گفتن در جايي كه زمينة انگيزه‌هاي فاسد و امراض گوناگون مي‌شود خودداري كرد.

* انسان بايد سخنانش مزّين به صفات پسنديده و خوب باشد

از جمله: الف) صادقانه باشد: «....ِ وَ الصَّادِقِينَ وَ الصَّادِقاتِ ......لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً[10]
مردان راستگو و زنان راستگو و ... خداوند براي همه آن‌ها مغفرت و پاداش عظيمي فراهم ساخته است».

 منابع:

andisheqom.com

tebyan.net

=========================

پي نوشت ها:
[1]. طه/ 44.
[2]. نساء/ 148.
[3]. لقمان/ 19.
[4].  ر.ك: مكارم شيرازي، ناصر و همكاران، تفسير نمونه، تهران، دارالكتب الاسلاميه، چاپ چهارم، ج 17،ص 59.
[5] . لقمان/ 19؛ نساء/ 8،9،148..
[6] . اسراء/23.
[7]. حج/30.
[8]. حجرات/ 12.
[9]. حجرات/ 11.
[10]. احزاب/ 35.


موضوعات مرتبط: مذهبی , متفرقه دینی , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
تماس با ما

سلام دوستان عزیز می خواستم بهتون اطلاع بدم به لطف خدای مهربان پورتال کشکول توانست در مسابقات وبلاگ نویسی استانی رتبه ی اول را کسب کنه !!! شاد باشید و تندرست

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان پورتال جامع کشکول و آدرس kashkoul.tk لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 469
:: کل نظرات : 3

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 1

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 11
:: باردید دیروز : 265
:: بازدید هفته : 11
:: بازدید ماه : 1653
:: بازدید سال : 10304
:: بازدید کلی : 110400